mandag den 2. oktober 2017

1. blog Kontekst og problemstilling

Kontekst

Hej, jeg hedder Peder S Jakobsen og jeg underviser på Next uddannelse København, hvor jeg primært er tilknyttet hoved forløbende på bygnings-struktør uddannelsen.(Håndværksuddannelse)
Jeg har 23 års erhvervserfaring fra byggebranchen, og en byggeteknisk uddannelse som kompetence for at undervise i struktør- faget, men ingen pædagogisk baggrund.(er på vej)
Efter den nye reform er der kommet nye fag på skemaet, bl.a. Teknologi på E-niveau, som er en direkte videre udvikling af grundfagene natur/teknik, design/håndværk og de naturvidenskabelige fag, fysik, kemi og biologi. Det er fag som en del af eleverne ikke har haft i folkeskolen eller ikke har interesseret sig for.
Jeg mener derfor at det er en stor udfordring, at skulle give dem et relativt hurtigt indblik i faget og have tid til at kunne fordybe sig i udviklingsfaserne. Faget starter på GF2 på F-niveau, hvor de første faser, indøves,( huske og forstå, ifølge Bloom) med introduktion, opstillede problem stillinger og små opgaver.
Det er et grundfag som skal bestås for at kunne komme videre i uddannelsen(alle fag skal bestås, nu for at komme videre til næste HF). Faget strækker sig over 2 stk hf a' 2*1 uges undervisning med en afsluttende eksamen på 3 H. i alt 72 lektioner, fordelt a' 36 lektioner på 2H og 28 på 3H+8 lektioner til eksamen.
Lup for teknologi 2H.
(her skal Luppen være indlejret)

Faget består i ; At opstille en problemstilling og derefter at udforme en problemformulering. At skabe et produkt, opstille krav til produktet. se på miljø ballastning som produktet kan bidrage med. Procesudvikle et tænkt produkt, kunne beskrive udviklingen i faserne i processen, at kunne "sælge" sit produkt, til den mundtlige eksamen.
(her vises målpinde for faget)

At udvikle er sjældent noget der forgå alene. Man har tit brug for andres mening eller input fra forskellige sider, for at komme videre i processen.
(her vises kompetence målene)

Den læringsteoretiske problemstilling

Udfordringen er manglende motivation, elevernes manglende forståelse og mening med faget, og den almene it dannelse, forståelse og brugen af digitale teknologier, som et værktøj, i en selvstændig udviklingsproces. Relativ kort tid til fordybelse og forforståelse.
Eleverne mister hurtigt overblikket, og kan ikke se meningen med at gentage, de forskellige processer i faserne, som udvikler sig på de forskellige niveauer i udviklingsarbejdet.

Læringsteoretiske løsningsmodel

Jeg vil syntes at Hiim og Hippe's relationsmodel, vil være et godt udgangspunkt i den didaktiske planlægning af undervisningen.
 


Hiim og Hippe, siger at ingen af de 6 elementer kan stå alene, men der kan være nogle af elementerne som vil have større indflydelse på undervisningen, end andre, hvor vi starter vil afhænge af forskellige faktorer. Jeg starter gerne med de "faste" punkter/elementer, for at skabe mit overblik, mål og vurdering, derefter ser jeg på forudsætningerne og rammerne, for til sidst af skabe indholdet og læringsprocesserne.

Mål, hvad vil vi opnå

Jeg vælger at se på Målet, hvad vil vi opnå med undervisningen, hvad er de ministerielle mål, hvad står der i udd.ordningen og i de lokale udd. planer. Hvilke kompetencemål er der for faget i uddannelsen og hvilke målpinde skal opnås. Udefra disse oplysninger sammenfatter jeg mit udgangspunkt for den didaktiske planlægning af undervisningen.

Forklaring af kompetence målene og målpindende for undervisningen, og give synlig adgang til disse, på fælles drevet og på min blog/google docs/dias.
Diskutere meningen og forsøge at skabe en forståelse med læringen af faget og de bevæggrunde der kunne lægge sig til den pædagogiske proces.

Vurdering/evaluering

Jeg vil tage at se på, hvilken evalueringsform, som er beskrevet, bestået/ikke bestået, 7 trins skalaen og om der skal laves delkarakter og evt. hvilken eksamensform der skal benyttes. Her vil jeg også vælge min egen evalueringsform, som jeg syntes vi passe sig bedst til den pågældende undervisningsform.
Formativ evaluering, gennem  forløbet, og stor mængde feed-up, back og forward(John Hattie)[2012] For derigennem at holde fokus og sætte de overordnede rammer i processerne.

Forudsætninger

Hvilke forudsætninger kommer eleverne med, hvilke forudsætninger har jeg for at kunne skabe et inspirerende undervisningsmiljø, hvilke forberedelsestid ar jeg til rådelighed.
Har eleverne de it kompetencer, som kan forventes, har vi it- værktøj som virker og kan tilgås af eleverne.
Jeg henter karakter/udtalelser fra GF2, og forsøger at indhente erfaringsorienterede oplysninger fra kollegaen, som har haft de pågældende elever, for at danne mig et billed af niveauet og hvilken differentiering jeg kan/skal tage højde for i min undervisning, om der er konkrete udtagelser om de kommende elever.

Rammerne/vilkårene

Undervisningen er it baseret, og induktiv. Sociale-konstruktuvistisk læringsstil.
Produktet er udelukkende it baseret og skal beskrives og dokumenteres i et delbart medie.
It lokale, med enten projecter eller smartboard

Indhold, hvad vil vi gøre?

Intro af faget, synliggøre kompetence målene, oplyse om fagets målpinde. Hvad skal vi ende op med, hvilke krav er der til projektet og hvordan når vi målet.
Her vil Knud Illeris' læringstrekant, [Illeris, Knud;Læring 2006] være et godt værktøj, til at skabe åbenhed, dynamik og fremdrift.
Vi fastlægger målene og kommer med ideer til processen, hvordan opsætter vi vores egne mål, hvordan undersøger vi elementerne i udviklingsprocessen.
Billed taget fra google.dk


Jeg vil igennem brugen af forskellige it- værktøjer, forsøge at skabe et udviklingsmiljø, hvor elevens proces er indholdet, og produktet(eksamen) er målet, sammenspillet bliver drivkraften og rammerne danner et undersøgende og motiverende miljø. Her vil jeg spille på elevernes egne it kompetencer og de it platforme som de benytter, for at kunne skabe en transfer til de måske nye metoder som jeg har valgt at bruge.

Læreprocesser, læringsrum og tilrettelæggelse

Eleverne skal igennem forskellige lærings- processer få et helt produkt. Huske og forstå elementet, hvor vi skaber en forbindelse med det der blev arbejdet med på GF2, her var der bare relativ stor lærestyring, og klare opgaver der skulle bearbejdes og løses, udefra fastlagte opgaver.
Læringsrummet er hele skolen, dog er it-lokalet det primære rum, hvor man skal kunne fordybe sig i faserne og processerne for derigennem at skabe en udviklingsform som passer den enkelte elev.
Brugen af it og undersøgelser som deres eget produkt, skal være et samspil mellem de lærende og deres omverden, som en drivkraft til tilegnelsens processen.
Ide fasen
Undersøge ideerne og stille spørgsmål til deres eget produkt og andres.
Krav til produktet.
Tilegnelsesprocessen i et samspil med andre i et praksisfællesskab, hvor udviklingen af et produkt, er indholdet og metoden bliver tilegnelsen af produktet.


Peder Jakobsen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Struktørfaglærer

Mit billede
Håndværker med pædagogisk udd.

Blog-arkiv

4.Blog Eksamen

Eksamen i digitale teknologier, på metropol,04/10-2017 Spørgsmål Have viden om hvad digitale teknologier betyder for didaktik og lærin...