onsdag den 20. september 2017

Ubevist transfer, uanede muligheder

Tranfer i undervisningen
Jeg ser i min undervisning at ubevist transfer, fra andre situationer bliver anvendt ubevist af eleverne, men vis de bliver opfordret til at tænke over det inden at de bliver sat til en opgave, så kan de ikke drage sammenligner, eller komme på noget der ligner det der skal til for af benytte en given transfer, til løsning af konkrete kontekster fra nærtransfer. Fjern transfer er et nyttigt værktøj, til undersøgelse af i hvilken retning man skal ifh den givne situation, og at målet og meningen med opgaven er motiverende for egen læring, situationsbestemt.
Jeg forsøger tit at drage sammenligner med dagligdagen, for derigennem at tvinge en transfer frem i eleverne, en nær eller fjerntransfer, bevist, kan i nogle tilfælde være ubevist og dermed er der skabe direkte transfer hvilket er jo det vi vil opnå med en bred erhvervskompetence, bredere forforståelse med flere praksisfællesskaber. Åbenbarring af grundlæggende viden der bliver transformeret til egen praksis.
Det er jo ikke så svært endda

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Struktørfaglærer

Mit billede
Håndværker med pædagogisk udd.

Blog-arkiv

4.Blog Eksamen

Eksamen i digitale teknologier, på metropol,04/10-2017 Spørgsmål Have viden om hvad digitale teknologier betyder for didaktik og lærin...