Spørgsmål
Have
viden om hvad digitale teknologier betyder for
didaktik og læring
Kan
du sige noget om den generelle udvikling i samfundet og hvordan denne har
påvirket skolesystemet, herunder undervisning og læring?
Kan
du sige noget om den generelle udvikling inden for teknologier og hvordan denne
har påvirket skolesystemet, herunder undervisning og læring?
Kan
du sige noget generelt om, hvordan brug af digitale teknologier i undervisning
og læring påvirker dit arbejde? Hvordan stemmer dette overens med undersøgelser
af erhvervsskolelæreres brug af it/digitale teknologier i undervisningen?
Mine svar:
Jeg mener generelt at folkeskolerne og erhvervsskolerne er bagud i brugen at it baserede værktøjer, og at den web 1.0 baserede teknologi, ikke rigtig nåde at blive implementeret på uddannelsesinstitutionerne før web 2.0 teknologien har/fik sit indtog, og vi er stærkt på vej til web 3.0, teknologi, som vil interaktivitet på et højere og mere individuelt plan, og med deling og åbne resurser endnu mere i fokus.
Vi har generelt relativt ringe it udstyr, på skolerne og har måske ikke forudsætningerne og tiden til at udbede kundskaben og mulighederne i vores relative korte forløb, ca. 6 uger med op til 4-5 forskellige fag og kompetencer som skal opnås. Det er en stor udfordring for de enkelte skoler at være up-dateret på nyeste udstyr, medarbejdere med høje it faglige kompetencer og nedslidte faciliteter, det giver jo ikke super entusiastiske og udviklende medarbejdere.
Vi benytter i større og større grad brug af it i undervisningen, men der bliver ikke afsat reusserer til udviklingen af nye undervisningsformer. Det tar'tid at udvikle og sætte sig ind i nye teknologier, det koster lidt og kan være givet rigtig godt ud, i den sidste ende.
Vi bruger generelt meget tid foran pc'en, registrering, feedback og elev relaterede samtaler med mestrene.
Med brugen af it, er alle tidsproblemer løst og elevernes lyst til læring er alstedsnærværende.
Det er bare ikke tilfældet, det tager tid at udvikle et it baseret undervisningsmateriale, og det er konstant under udvikling. Det er dog blevet nemmere at videns dele undervisningsmaterialer, men bare fordi materialet er tilgængeligt, så er der stadigvæk mange udfordringer. Elevforudsætninger, differentiering af undervisningen, og den indre motivation fra elevernes side.
Vi har skabt en kultur der sætter fokus på udviklingen af it- baserede teknologier, men sætter ikke tid af til forståelsen og bearbejdningen af disse nye arbejdsformer.
Hvilke konsekvenser kan deling af oplysninger ha for os som individer og hvad med privatlivsfæren.
Personlige sikkerhed, it sikkerhed og den almene brug af digitale medier.
Har vi hjertet og hjernen med, når alt skal deles og udbredes på alle plan
Motivation, følelser og viljen skal være med i alle aspekter, af den udvikling al læring som udgangspunkt drejer sig om.
Vi benytter i større og større grad brug af it i undervisningen, men der bliver ikke afsat reusserer til udviklingen af nye undervisningsformer. Det tar'tid at udvikle og sætte sig ind i nye teknologier, det koster lidt og kan være givet rigtig godt ud, i den sidste ende.
Vi bruger generelt meget tid foran pc'en, registrering, feedback og elev relaterede samtaler med mestrene.
Med brugen af it, er alle tidsproblemer løst og elevernes lyst til læring er alstedsnærværende.
Det er bare ikke tilfældet, det tager tid at udvikle et it baseret undervisningsmateriale, og det er konstant under udvikling. Det er dog blevet nemmere at videns dele undervisningsmaterialer, men bare fordi materialet er tilgængeligt, så er der stadigvæk mange udfordringer. Elevforudsætninger, differentiering af undervisningen, og den indre motivation fra elevernes side.
Vi har skabt en kultur der sætter fokus på udviklingen af it- baserede teknologier, men sætter ikke tid af til forståelsen og bearbejdningen af disse nye arbejdsformer.
Hvilke konsekvenser kan deling af oplysninger ha for os som individer og hvad med privatlivsfæren.
Personlige sikkerhed, it sikkerhed og den almene brug af digitale medier.
Har vi hjertet og hjernen med, når alt skal deles og udbredes på alle plan
Motivation, følelser og viljen skal være med i alle aspekter, af den udvikling al læring som udgangspunkt drejer sig om.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar