tirsdag den 3. oktober 2017

2.Blog. Praktisk it-baseret produkt

😊😊😊😊Teknologi E

Undervisningsplan for 1. undervisningsdag

1-2 Lektion  8:00-9:30

Velkommen og godmorgen, registrering af elever.
5 min
Se M-drevet
Min blog, tryk på linket
https://pesvja.blogspot.dk/
Intro af mig(mine meritter og uddannelser) og hvilke kompetencer jeg har for at kunne fører jer igennem faget.
10 min.
(se google drev, slides)

Hvad er målet med faget, hvilke kompetencer og målpinde skal vi opnå i faget.(synlige mål og tilgang til disse mål)
10-15 min.(se dias, som derefter bliver tilgængelig på jeres, google+ drev)
Bekendtgørelses for anlægs- bygningsstruktør og brolægger uddannelsen
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=179020
Uddannelsesordningen for anlægs-bygningsstruktør og brolægger uddannelsen
http://www.eud.uddannelsesadministration.dk/Reports/VisRapport.aspx?rapport_navn=UddannelsesordningUdvidet.rpt&rapport_type=1&where_clause=%2BLv2ihn6ZeMLkkY5%2BCx%2Fu1Sz26sFbIUbTqnrnwev%2BbXSANl8D0o7VzjqsQIeueaJDOcrv%2FyhGIaaeKgZkG3JBLY4qKLYLK8%2FYg96Uopr%2F0%2BJp0hPtxMid4JTsm4%2B838XH67snW1ibQq4OiSwNhTmycvsxgjgRWKmhcIjP5qd8rCR%2BwCW6HKh1CX4nIJKkqqq9ndR3MyOSk%2FQ9f%2Fw%2B7GEs8vsxgjgRWKmhcIjP5qd8rAuJfbD7kjDOgQjrRuTzLDa%2BLv2ihn6ZeMLkkY5%2BCx%2Fu4ancRlSe%2F7Nw8a6ipf1WnrHYxE24q0BSq%2BYBxzalBpT%2BLv2ihn6ZeMLkkY5%2BCx%2Fu38qssrv2Zl6p5NQ9L8CbRwPtuiPm0hygpEnZpUk1Xgg&param_clause=QbN37spYIuZ16W%2BgwZfBSMdwth5%2FlPaZQ63Eh3JVuv6pl4nfGYoq09ZqkCzXpkjU
Lokal uddannelsesplan(LUP)
https://docs.google.com/document/d/1o4AvAwljqVNiIwlqIC9Qm5IRBU2LRHOsGjY8CsRL1_Q/edit#heading=h.gjdgxs
Jeg svare på spørgsmål, ifh til bek,gørelsen og LUP
10-15 min.

Kort pause

Intro

Hvilke teknologier anvender og brug vi i dagligdagen. Tænker vi på hvilke teknologier vi anvender, har vi nogen viden om disse teknologier.(mindmap, på tavlen eller bedre, smartboard, vi tar' billeder og deler med en makker)
Hvad deler vi, og hvordan tænker vi om deling på web 2.0?
Hvad er web 2.0? Hvad skal vi bruge det til?
Hvad med privatlivsfærn på nettet? Er vi sikre mod indbrud? Kan vi overhoved sikre os mod netbaseret forbrydelser?
https://da.wikipedia.org/wiki/Hacker
https://www.borger.dk/internet-og-sikkerhed
10 min.

Vi skal oprette vores egn google+konto og vi skal senere oprette en blog, disse teknologier skal vi benytte som standarter igennem hele processen. (vises vedhjælp af Projecter, lokale med smartboard)
taget fra youtube.com

25 min.

Jeg laver et google docs, og eleverne skriver deres g-mail og deres blog navn på denne liste. og vi deler vores g-mails.
BLOGGEN SKAL BRUGES SOM LOGBOG, jeres dokumentation af projektet, en arbejdsportefølje. Der kan være flere måder at føre log på, i dagbogsform, som punktform fælles er dog at alt hvad i har lavet skal beskrives i Logbogen. Loggen skal skrives hverdag.
10 min.

Pause 9:30-9:50

Vi skal nu finde et mindmap- program som i vil/kan arbejde med i deres projekt.
(f.eks mindomo eller lignende, skal kunne gemme og udskrive, helst kunne dele)
Vi bruger vores g-mail til login, vi hjælper hinanden med at finde programmet, der findes rigtig mange mindmaps, vi har bare nogle krav til programmet.
Afprøv programmet, se hvad det kan, på at dele et lille mindmap med "naboen"
https://www.mindomo.com/da/
20 min.
Hvad betyder ordet "Teknologi" og hvilken betydning har teknologien haft for vores samfund og for vores udvikling som mennesker og skabelsen af meninger og holdninger.
Vi googler ordet "Teknologi" og kommer med forklaringer af ordret og dets betydning i almen kontekst.
10-15 min.

Vi diskutere og kommer med eksempler på teknologiske udviklinger som vi benytter i vores hverdag. Lavet vores eget mindmap over teknologi fra vores fag.
Skriver kort i bloggen om forslag til hvad "teknologien" betyder individuelt set. vi indlejre et billed af vores mindmap i et google docs eller google slids.
15 min.

søgning og forslag til, hvad "Teknologi" er for noget. Kan forgå i grupper
20 min.

Hvilke fordele/ulemper har teknologien haft på vores liv og levne, er der eksempler på at teknologien har haft gode/negative konsekvenser for menneskeligheden, eksempler på positive udviklinger som har skabt brugbare teknologi. For og imod
15 min.

Refleksion
5 min.

Middagpause 11:20-11:50 

Produktprincippet 1.fase
Idegenerering:
Vi skal så småt i gang med vores projekt, vi skal hver især bearbejde 3 ideer, oplæg
Vi kan laver et problemtræ, mindmap, en brainstorm med stickers, vi kan indsætte forskellige problemstillinger ind fra vores hverdag. vi skyder os ind på 3 gode ideer, der kunne være spændende at prøve at ændre, forbedre, gøre lettere, hurtigere anvendelse, bedre sikkerhed. Der benyttes mindmap. program.

Vi kan starte med faget: hvad ved vi om vores fag.
Vi åbner et nyt mindmap skriver vores eget fag, finder en makker eller to og begynder med at komme med alt hvad vi tænker på, derefter. Hvilke ord/tanker kommer op, når vi siger, brolægger, anlægsstruktør eller bygningsstruktør.
Jeg vejleder og rådgiver, kommer med ledende spørgsmål, til ideerne.
Tænk på hvilke krav der skal være til produktet, find konkurrenter, sammenlign produktet,

Det kan være extremt svært at finde på, ud af det blå, men vi skal prøv lidt på må og få.
45 min.


 Gruppen(enkelt) laver et fælles mindmap om deres viden om faget, prøv at bruge over- og underskrifter, bare kør' på. alle tanker, god som onde, sjove og muntre, gi den gas
Her er nogle små videoer som inspiration, ellers find inspark på youtube, linkin, facebook, systime.dk ect.
45 min.

Vi samler op, og vi deler vores ideer,

(en lille inspirationsvideo)


Pause 13:20-13:50 

Vi skal nu prøve at oprette en blog, som skal være vores primær arbejdsportefølje, og som danner grundlag for jeres eksamen. hvad er en blog?
Kender i nogle bloggere?
læser i selv blogs eller skriver blogs?
https://da.wikipedia.org/wiki/Blogamalie-szigethy.dk/
amalie-szigethy.dk/
og mange, mange flere seriøse mennesker
10 min.
 
Her er linket til vores blog, i skal finde på et blognavn, som ikke er taget, og skriv det ned(kopier linket, ind i et google docs,HUSKE)
Vi skal nu prøve at opsætte vores blog til det formål som vi ønsker, i det her tilfælde en arbejdsportefølje. En arbejdsdagbog, en logbog, arbejdsbeskrivelse, kært barn har mange navne.

Vi åbner bloggens "bagside" der hvor i vælger jeres personlige opsætning, prøv bare vi kan altid ændre siden undervejs. Påfør etiketter på jeres daglige blog.
Vi skriver blognavnet på det samme google docs dokument, som hvor jeres google mail.com er på.
Vi arbejder med bloggen og prøver at gøre den "spis'bar"
35 min.
 
Hvad skal der stå i Logbogen?
Hvad er formålet med loggen?
Gælder det også mig?
 
Vi skal beskrive vores udviklingsproces i bloggen, og angive de vigtigst punkter, gerne i punktform. vi skal prøve at indlejre billeder og evt. film på bloggen, husk det hele er en del af jeres samlede projekt.

Vi skal nu opstille vores minimum 3 problemerstillinger, tænk ikke i løsning, tænk store tanker, skriv ideer i mindmappen.
Vi kigger på for og imod, senere og de specielle krav der kan/skal være til vores projekt
25 min.

Refleksion over dagen
Skrive logbogen færdig for idag og udgiv den, TAK,, det er med til den samlede evaluering, husk det!!
10-15 min.

Afrundning på dagen
Opsamling på dagens mål:
Intro til faget og niveauet.
Synlige gøre mål, tilgængelighed
Oprettelse af google+konto
Oprettelse af mindmap, via google+konto
Oprettelse af Blog
Oprettelse af arbejdsportefølje
5 min.


Tak for kampen, kom godt hjem




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Struktørfaglærer

Mit billede
Håndværker med pædagogisk udd.

Blog-arkiv

4.Blog Eksamen

Eksamen i digitale teknologier, på metropol,04/10-2017 Spørgsmål Have viden om hvad digitale teknologier betyder for didaktik og lærin...